Opera Królewska (Opera Royal) - dostępna tylko w zorganizowanych grupach, znajduje się na końcu skrzydła północnego. Została zbudowana w latach 1753-1770 przez Jacquesa-Ange Gabriela i zainaugurowana z okazji zaślubin przyszłego Ludwika XIV z Marią Antoniną w r. 1770. Zniszczona podczas rewolucji, pełniła w latach 1871-1879 rolę siedziby Zgromadzenia Narodowego. W latach 1952-1957 opera została starannie zrekonstruowana.
Sala 83. Górny westybul kaplicy z medalionowymi obrazami czterech kontynentów i alegoriami cnót powyżej arkad. We wnękach obok wejścia do sali 105 posąg „Wielkoduszność" dłuta Bousseau i naprzeciw niej „Sławy" dłuta Vasse z medalionowym portretem Ludwika XV.

Kaplica zbudowana przez Mansarta i Cotte w latach 1699-1710, stanowi typowy przykład powściągliwie klasycznego stylu sakralnego. Pilastry arkad są zdobione płaskorzeźbami o tematyce religijnej. Na ołtarzu znajdują się rzeźby z pozłacanego brązu: „Adoracja imienia Bożego przez Anioły" (van Cleve i G. Coustou), niżej „Opłakiwanie Chrystusa" (van Cleve). Malarstwo na plafonie (1708-1710) przedstawia „Boga Ojca" (w nawie; Antoine Coypel), „Zmartwychwstanie" (w prezbiterium; La Fosse) oraz „Zesłanie Ducha Świętego" (nad emporą królewską; Jouvenet).
Sala 105. Salon Herkulesa: przedpokój pomieszczeń reprezentacyjnych króla (1710-1736) nazwany od plafonu „Apoteoza Herkulesa" (1736; Francois Lemo-yne). Ponadto dwa obrazy Paola Vero-nesego (1528-1588): nad kominkiem „Eleazar i Rebeka", naprzeciw niego „U-czta u faryzeusza Szymona".

Królewskie sale reprezentacyjne
Wystrój sal służących celom reprezentacyjnym został wykonany w r. 1671 według projektów Le Bruna. Pozbawione wyposażenia, zachowały jednak wspaniałe malarstwo na plafonach, elementy brązów i sztukaterii oraz pięknie rzeźbione drzwi.
Sala 106. Salon Obfitości (Salon de l'A-bondance): sala była niegdyś przedsionkiem gabinetu osobliwości i służyła pod;, czas wielkich przyjęć dworskich (wieczo ry poniedziałkowe, środowe i czwartkowe) jako sala bufetowa. Plafon (ok.: 1680; Houasse) ukazuje alegorycznie „Szczodrość króla" oraz skarby królew-: skie.
Sala 107. Salon Wenery (Salon de Ve-nus): nazwa sali pochodzi od plafonu „Wenus podporządkowuje bogów swojej władzy".