Francja
Zachodnia fasada wejściowa z wielką późnogotycką rozetą w płomienistym stylu flamboyant ma po bokach dwie wieżyczki mieszczące schody, zwieńczone późnogotyckimi hełmami.
Dolna kaplica - stanowiąca cokół pod kaplicę górną, ma tylko 6,60 m wysokości. Niskie rzędy kolumn oddzielają szeroką nawę środkową od wyjątkowo wąskich naw bocznych i wspierają sklepienie krzyżowo-żebrowe, dodatkowo wzmocnione przez ażurowe przypory w nawach bocznych. Głowice kolumn ozdobione są dekoracją roślinną. Wokół pomieszczenia obiegają ślepe arkady z rzeźbami apostołów na tronach. Nad nimi znajdują się maswerkowe okna. Niestety, polichromia kaplicy została wykonana w XIX w. według gustów epoki i ma niewiele wspólnego ze sztuką gotyku.
Górna kaplica - jednonawowa przestrzeń o wysokości 20 m jest szczytowym osiągnięciem architektury rozwiniętego gotyku, cudem światła i barwy. Wąskie wiązki żeber wspinają się między szerokimi oknami i łączą się z delikatnymi żebrami sklepienia. Witraże nie mają sobie równych w Paryżu. Przedstawiają ponad tysiąc scen z historii Zbawienia, zaczynając od stworzenia świata w pierwszym witrażu ściany północnej obok wejścia (okna należy oglądać w kolejności od lewej z dołu do góry).
Pośrodku apsydy przedstawiono mękę Chrystusa, w obu sąsiednich witrażach - historie Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty. W zachodniej rozecie wyobrażono Apokalipsę; ten witraż pochodzący z późniejszego okresu (1490-1495) ma odmienną kolorystykę: zamiast typowego dla rozwiniętego gotyku kontrastu barwy niebieskiej i czerwonej, witraż utrzymany jest w jasnej srebrzysto połyskującej tonacji.
Okna na prawo od wejścia (strona południowa) przedstawiają historie relikwii pasyjnych od odnalezienia Krzyża przez św. Helenę aż do nabycia ich przez Ludwika Świętego i przeniesienia do Sainte-Chapelle. W witrażu zachował się widok starego pałacu królewskiego na wyspie Cit. Bogata dekoracja rzeźbiarska przedstawia następujące postacie: w żagielkach arkad cokołu znajdują się wyobrażenia 42 męczenników i wyznawców. Dwunastu apostołów stoi symbolicznie w charakterze podpór Kościoła na konsolach filarów, podobnie jak wcześniej w katedrze St-Denis i później w katedrze w Kolonii. Tylko sześć figur apostołów jest oryginalnych, reszta to kopie, których pierwowzory znajdują się w muzeum Cluny.